vissza

Öldöklő (ár)verseny? Hol a kiút?


2009 Május 12 galéria megtekintése

Szakmánkban az elmúlt években felerősödött az (ár)verseny. Ez a válság érezhetőbbé válásával exponenciális emelkedést mutat. Mivel Mo.-n, így szakmánkban is a marketing szinte “ismeretlen”, vagy kezdetleges, így a szűkülő piac altal kiváltott első és legrosszabb zsigeri reakció az árcsökkentés.teszt kép

Erről a közelmúltban rémtörténeteket hallhattunk. Az alapanyagár alatt vállalt tenderekről, amit a “nyertes” kolléga megkapott, de mikor megkérdezték, hogyan vállalhatta ennyiért, az volt a válasz: “az előlegből tudom finanszírozni a céget még 1 hónapig, addig hátha bejön valami!” Nos a bejövő “valami” egyre ritkább, a végső stádiumban lévő vállalkozó kolléga egyre gyakoribb. Sajnos a megrendelő is hiába fázik rá egyre gyakrabban a “legalább olcsó volt” bútornak látszó tárgyakkal, ez egy időre még inkább megfogja a szűkülő piacot, hiszen az erre szánt pénzt elköltötték, egy ideig akkor sem cserélik ki a bútort (pláne ajtót, ablakot, lépcsőt), ha annak minősége arányos a végletekig lefaragott árakkal. Mivel válság volt, van, lesz?, mindenre elszánt, létért küzdő asztalosból sincs -sajnos- hiány, szinte mindnyájan szembesülhetünk a mienknél olcsóbb ajánlatokkal, maradék piacért folyó kíméletlen, néha öldöklő árversennyel.

Mi jelenthet kiutat?

Két dolog : szakmai összefogás és marketing. Mielőtt abbahagyja az olvasást: az összefogás szerintem első körben arról szól, hogy: csinálnunk kell egy széleskörű anonim szavazást a faipar.hu honlapon a jelenlegi és a kívánatos, anyagáraktól mentes munkaóra díjainkról. Ebből kialakul egy átlag, mindenki látja hol tart, vagy kéne tartania.

Bár ettől a “mindenre elszánt”, reális ár alatt vállaló kolléga nemigen lesz kevesebb, mégis már rövidtávon valószínűleg emelkedne az általános árszínvonal, ami minden asztalosnak jó, végső soron a vevőknek is, hiszen a megfizetett magyar asztalos valószínűleg jobb minőségű egyedi terméket állít elő olcsóbban és gyorsabban, mint a “kipusztulása” után a piaci ürt betöltö német, osztrák, román vállalkozó és a bútorért kapott pénzt is itthon költi el, hozzájárulva egy emelkedő gazdasághoz.
Ehhez hasonló sikeres összefogást láthatunk pl. a pékek esetében, akik árverseny ide, konkurrenciaharc oda, minden évben kijelentik, hogy következő héttől 20%-kal felmegy a kenyér ára, mert az áram, a rezsi, satöbbi is felment. Harc ide, harc oda, ilyenkor szinte minden pék árat emel.

Nagyjából hasonló a helyzet a mi piacunkon : a nagy falatot jelentő tömegtermelést kisajátították a (multi) bútoráruházak és külföldi nagyüzemek, ami maradt az az egyedi – luxuskategóriásnak – nevezhető piac. Itt viszont a vevő kénytelen asztalossal dolgoztatni, mert másik alternatíva nem nagyon van – legfeljebb a beruházás időleges halasztása. Tehát eljárhatunk ugy is ahogy eddig : lefelé haladó gyilkos árversenybe bocsájtkozva – mert mindig lesz egy olcsóbb ajánlat – vagy kialakítva egy kívánatos, emelkedő árakkal, közel azonos rezsióradíjakkal bíró szakmai összefogást. Ezt a szavazást akár minden évben megismételhetnénk. Ez nem jelentené az egészséges verseny korlátozását, hiszen különbözik a gépesítettség, mindenki másban jó vagy jobb a többinél. Ez elősegíthetné a cégek kívánatos pozicionálását is a piacon, hiszen hasonló óradíjakkal dolgozva mindenkinek a legtöbb profitot hozó tevékenységét lenne érdemes erősíteni, illetve ezeken a területeken nyerne leginkább megbízásokat. A gyilkos árverseny egy szűkülő piacon a legrosszabb megoldás, igazi vesztes-vesztes játszma, amiből a túlélők is megrogyva jönnek ki. Ehelyett az átlagos óradíjakhoz igazított árak, valós marketing és pozicionálás lehet a megoldás.

Mielőtt a piacszűkülés hatására árat csökkent, gondolja át a következőket:

1) Az egyedi asztalosipari termékek zömmel “rugalmatlan árú” termékek, ami azt jelenti: ha pl. felére csökkenti a termék árát akkor sem fog kétszer annyi kelleni belőle. Tehát az árcsökkentés valószínűleg csak profitvesztéshez vezet, ami középtávon végzetes, de rövidtávon is életveszélyes lehet.

2) Mi az a termékkör vagy szolgáltatás amiben Ön a piacán a legjobb? Mi az a termékkör vagy szolgáltatás ami Önnek a legnagyobb profitot hozza? Ezt a kört erősítse, tisztítsa meg a gyártását az felesleges és időrabló sallangoktól. Higgye el a “szabványosítás házon belül” nem a gazdag cégek passziója, hanem garantáltan nem lesz gazdag cég az, amelyik nem lépi meg ezt a lépést, hanem hagyja, hogy a kézivezérelt káosz és az alkalmazottak rossz döntése, korlátozott képessége vagy hozzáállása eméssze fel bevételeit.Azt eddig is mindenki tudta, hogy a nagyok, pontos munkaköri leírásokkal és bárki által könnyen megtanulható és alkalmazható gyártási módszerekkel védekeznek a gyenge minőségű munkaerő kártétele ellen. Ha nem is jut el egyhamar ilyen szintig, egy-egy ezirányú lépés is sokat segít a nehéz időkben.

3) Mik azok a termékek, szolgáltatások, amik nélkül nem megy az üzlete, de csak veszteséggel tudja gyártani, szolgáltatni ezeket? A “mindenevő” mindent elvállaló asztalosok ideje lejárt. A válság kikényszeríti, hogy megtisztítsa vállalkozását azoktól a tevékenységektől amik csak viszik a pénzt, vagy amit a versenytársaknál csak sokkal rosszabb kondiciókkal tud gyártani. Ezeket a termékeket inkább rendelje meg akár eddigi konkurensénél, ezzel önmagát is erősíti, hiszen nem termel veszteségesen, esetleg keres is a beszállítója árain és ideje, energiája összpontosulhat az Önnek nyereséges termékkörre.

4) Ki a célpiaca? Írja le, ki az ideális vevője, milyen tulajdonságokkal bír, hol lakik, milyen korú, anyagi helyzetű, hogyan, milyen médián át érhető el. Minél pontosabban tudja meghatározni célpiacát, ánnál olcsóbban és hatékonyabban tud üzletet kötni velük. Például, ha Ön egyedi nyílászárót gyárt, sokkal célszerűbb a környéken induló magánépíttetők célzott megkeresése, mint a térségi reklámujságokban való drága és leginkább a kukában landoló hirdetés.

Tehát tisztelt kollégák! Saját, jól megfontolt érdekükben szavazzanak, a jelenlegi és a kívánatosnak tartott, anyagköltség nélküli munkaóradíjaikról.

Azaz óránként Ön vagy alkalmazottja mennyit kell termeljen, hogy az fedezze a költségeket az anyagárak levonása után.
Ha még nem számolta ki ezt az összeget, azt bizonyára tudja, mennyi havi nettó árbevételre van szüksége jelenleg és mennyi lenne a kívánatos, hogy fejlődni, profitálni tudjon vállalkozása. Vonja le ebből az anyagköltségeit, és ossza el a kapott összeget a teljesített havi összmunkaórák számával. Ezeket az összegeket (jelenlegi és kívánatos) irja be a szavazás kérdőívébe és nézze meg egyúttal, hol tart a szakmai átlaghoz képest. Rövidesen szavazhatnak a www.faipar.hu honlapon. Az Ön érdekében is javasoljuk: látogasson el erre a honlapra, egyéb hasznos információk mellett a szavazási lehetőség is hamarosan indul.

 

Megjelent a Magyar Asztalosban és a faipar.hu-n

Email: A Furnérozott webáruház cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá.
Ha még nem regisztrált, tegye meg itt!
Jelszó:
Ehhez a cikkhez még nem érkezett hozzászólás.

vissza az oldal tetejére